Na jaře letošního roku zastupitelé spolku KLATOVY21 iniciovali změny v jízdních řádech městské hromadné dopravy. Konkrétně se jednalo o lepší návaznost spojů jedoucích do Lub na vlaky ve směru Plzeň a Praha. Tyto změny se dočkaly kladného ohlasu veřejnosti.
Další vlaštovkou bylo zavedení nové autobusové linky, která přes prázdniny obsluhovala městské koupaliště. Jsme zvědaví na vyhodnocení provozu nové linky a samozřejmě se ptáme – bude jezdit autobus ke koupališti a krytému bazénu i mimo prázdniny?
Jaká další vylepšení bychom chtěli v Klatovech prosadit před prosincovým zavedením nového jízdního řádu?
Prvním návrhem je zlepšení dostupnosti MHD na Domažlickém předměstí. Tato rozsáhlá oblast je obsluhována linkou číslo 2 a pouze jedinou zastávkou – Zahradní. Zastávkou Zahradní projede pouze šest spojů (a to jen ve všední dny, o svátcích a víkendech počet spojů klesne na nulu). Spočítáme-li (na základě dat poskytnutých MÚ Klatovy) kolik cestujících nastoupí průměrně do jednoho spoje, je Zahradní čtvrtou nejvytíženější zastávkou v celých Klatovech. Proto by bylo nasnadě, aby na Domažlické předměstí zajíždělo nejen více spojů linky číslo 2, ale i po stejné trase jezdící linkou číslo 4, která je v provozu především večer a o víkendech. V budoucnosti by bylo zajímavé zvážit změnu trasy přes Domažlickou ulici (nová zastávka Hůrka v místě existující zastávky linkových autobusů) a Mánesovu ulici (přesun zastávky Zahradní).
Druhou navrhovanou změnou je částečná změna trasy linek 2 a 4 (případně i linky 3, pokud zůstane v provozu). Autobusy mezi Plánickou ulicí a Mercandinovými sady projíždí Studentskou ulici a třídou Národních mučedníků. Tato trasa má smysl kvůli dopravní obsluze škol, které leží v této oblasti. Mimo dobu školního vyučování (především v podvečer, večer a o víkendech) nejsou zastávky u Gymnázia a Studentská téměř využívané. Nebylo by možné, aby autobusy v uvedených hodinách jezdili mezi parkem a Plánickým předměstím alternativní trasou ulicí U Čedíku? Byla by tak zajištěna dopravní obsluha oblasti pod Vodojemem, částečně také Horažďovického předměstí a především přilehlých sportovišť, která jsou využívána hlavně odpoledne a o víkendech. Navíc Generel dopravy schválený Radou města v říjnu 2021 navrhuje vytvoření dvou autobusových zastávek (U Čedíku, K Čínovu) do roku 2025, takže nevrhovaná trasa MHD je v souladu s plány města.
Obě změny by se týkaly čtvrtí města (Horažďovické a Domažlické předměstí), které mají poměrně hodně obyvatel, ale přitom téměř nulovou infrastrukturu. Pokud nechceme, aby se z těchto oblastí časem staly noclehárny nebo vyloučené lokality, je potřeba je více začlenit do městského prostoru. Městská hromadná doprava může hrát v této proměně klíčovou roli. A to se týká i plánových a nově budovaných čtvrtí města (například oblasti mezi ulicemi Hálkova a Maxima Gorkého).
Kromě nějrůznějších dílčích změn stojí Klatovy před zásadním rozhodnutím týkající se MHD a zřejmě také příměstské dopravy. Buď se bude držet stávajícího stavu (který můžeme charakterizovat jako “přiměřené množství muziky za málo peněz”), nebo se pokusí vybudovat kvalitní síť městských autobusů a posunout Klatovy mezi moderní evropská města 21. století. Kvalitní moderní a efektivní hromadná doprava (společně s podporou městské cyklistiky a jiných forem dopravy) by měla především snížit enormní zatížení městských komunikací individuální osobní automobilovou dopravou. Opravdu musíme mít každé ráno kolony aut v okolí škol nebo na Plánické ulici? A každé odpoledne ucpanou Domažlickou ulici nebo řadu aut u Základní umělecké školy? S částečným nahrazením automobilové dopravy autobusy jde samozřejmě ruku v ruce snížení exhalací škodlivin i zvýšení bezpečnosti provozu.
Je nám jasné, že zlepšení MHD je spojené s navýšením přílivu finančních prostředků. Jednou z možností by bylo zdražení jízdného, které je v Klatovech stále nízké. Druhou možností by byla větší dotace ze strany města. Nejpravděpodobnější je však kombinace obou těchto opatření. A nemohli by MHD podporovat zaměstnavatelé, jejichž pracovníci autobusy využívají? Nejde však jen o přímé náklady spojené s provozem MHD. Velmi důležité je také informovat o fungování MHD a zejména propagovat její používání.
Městská hromadná doprava má obrovský potenciál změnit Klatovy. Otázkou je, jaký směr zvolíme. Co si o MHD v Klatovech myslíte vy? Jak vnímáte současný jízdní řád a návaznost spojů? Máte nějaké konkrétní návrhy na změny a vylepšení? Dejte nám vědět v komentářích a my se vaše nápady pokusíme prosadit na městě.
Určitě tuto iniciativu podporuji, zvážila bych také dopravu k fotbalovému stadionu, za kterým vzniká nová obytná čtvrť a žádný spoj tam nezajíždí.
Díky moc za komentář. Linka k fotbalovému stadionu je dobrý nápad. Zkusíme se nad tím zamyslet a zjistit možnosti.
Autobusy k bazénu jsem využívala s malým denně. Někdy byly poloprázdné, někdy – zvlášť ke konci prázdnin přeplněné. Dle mého soudu se o nich řada obyvatel dozvěděla až v průběhu prázdnin. Přes prázdniny se určitě využije a mně osobně by nevadilo ani zpoplatnění. Byl to skvělý nápad a bude fajn, bude-li i za rok.
Mimo prázdniny neodhadnu.
Změny linky č.4 na Domažlickém bych také jednoznačně vítala. Děkuju za tyhle možnosti!
Díky za informace o využívání MHD k bazénu i příznivé stanovisko k rozšíření MHD na Domažlickém předměstí. Budeme informovat o dalším vývoji.